جهانیشدن به عنوان فرایندی فراگیر همه ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده و فرهنگهای مختلف را در سراسر جهان با چالشهای اساسی روبهرو کرده است. در چنین وضعیتی فرهنگ ایرانی نیز مانند هر فرهنگ دیگری ...
بیشتر
جهانیشدن به عنوان فرایندی فراگیر همه ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده و فرهنگهای مختلف را در سراسر جهان با چالشهای اساسی روبهرو کرده است. در چنین وضعیتی فرهنگ ایرانی نیز مانند هر فرهنگ دیگری با چالشهای ناشی از جهانیشدن روبهروست. مسئله اساسی این است که آیا این فرهنگ در مواجهه با جهانیشدن به حیات خود ادامه خواهد داد؟
در این مقاله اندیشهها و افکار سعدی، شاعر و ادیب بلندآوازة ایران که آثار ماندگار گلستان و بوستان را بر جای گذاشته است، به عنوان نمادی از فرهنگ ایرانی مورد بررسی قرار میگیرد. مطالعه گلستان و بوستان نشان میدهد جهانگرایی و نگرش جهانی جزء جداییناپذیری از فرهنگ ایرانی است. در گلستان و بوستان از یک سو ارزشهای جهانی و مشترک بین همه افراد بشر معرفی، و به زندگی بر اساس آن توجه و تأکید شده و از سوی دیگر برای تحقق این ارزشها همه افراد بدون توجه به قید زمان و مکان مخاطب قرار گرفتهاند. به علاوه اجتماعی بودن انسان و ضرورت زندگی جمعی برای انسان به گونهای معرفی شده که ضرورت همبستگی همه افراد بشر را به تصویر میکشد؛ ازاینرو فرهنگ ایرانی نهتنها از ظرفیت انطباقپذیری بالایی برای تطبیق خود با جهانیشدن برخوردار است بلکه توانایی لازم را برای غلبه بر چالشها و تأثیرگذاری بر جهان دارد.
تحولات حوزة ایران فرهنگی بهشدت تحت تأثیر نظام بینالملل و سیاستهای رقابتآمیز قدرتهای بزرگ قرار داشته است. در دو قرن اخیر این عامل بر همگرایی ملتهای این منطقة تأثیر منفی بر جای گذاشته و بهصورت ...
بیشتر
تحولات حوزة ایران فرهنگی بهشدت تحت تأثیر نظام بینالملل و سیاستهای رقابتآمیز قدرتهای بزرگ قرار داشته است. در دو قرن اخیر این عامل بر همگرایی ملتهای این منطقة تأثیر منفی بر جای گذاشته و بهصورت عامل واگرایی در ایران فرهنگی عمل کرده است؛ ازاینرو، نظام بینالملل ضمن آنکه باعث از بین رفتن زمینههای همگرایی ملتهای این حوزه شده، با تشدید تفاوتها و اختلافات، موجب واگرایی در ایران فرهنگی نیز شده است. اما مشترکات ریشهدار فرهنگی و تمدنی در ایران فرهنگی، ملتهای این حوزه را به یکدیگر پیوند زده و باعث همبستگی آنها شده است.
با دگرگونیهای ایجادشده در سطوح مختلف ملی، منطقهای و بینالمللی، نقش این عوامل فرهنگی و تمدنی تقویت شده و زمینة همگرایی ملتهای این حوزه بیشتر مهیا شده است. با توجه به این زمینهها، ملتهای حوزة ایران فرهنگی میتوانند بر واگرایی ناشی از تأثیر نظام بینالمللی و مداخلة رقابتآمیز قدرتهای بزرگ غلبه کنند و همگرایی را در بین خود و در سطح منطقه تقویت نمایند.
در این مقاله با نگاهی به نقش نظام بینالملل در جلوگیری از همگرایی در ایران فرهنگی، تأثیرات آن را در ایجاد واگرایی بین ملتهای این حوزه بررسی میکنیم. سپس با مرور وضعیت کنونی و مشترکات ملتهای حوزة ایران فرهنگی، زمینههای همگرایی ملتهای این حوزه را ترسیم میکنیم.
ایجاد روح جمعی، پیوند بین اعضای جامعه و دستیابی به همبستگی ملی یکی از اهداف نظامهای آموزشی در هر جامعهای است. برای دستیابی به این هدف، دورههای مختلف آموزشی طراحی شده است که هر یک متناسب با مختصات ...
بیشتر
ایجاد روح جمعی، پیوند بین اعضای جامعه و دستیابی به همبستگی ملی یکی از اهداف نظامهای آموزشی در هر جامعهای است. برای دستیابی به این هدف، دورههای مختلف آموزشی طراحی شده است که هر یک متناسب با مختصات آموزشپذیران ایفای نقش میکنند. در این میان دورة آموزش ابتدایی با توجه به خصوصیات دانشآموزان این دوره، نقش زیربنایی دارد. از اینرو در برنامة آموزشی دورة دبستان و در کتب درسی این دوره، تلاش گستردهای صورت گرفته است تا با آموزشهای مناسب به دانشآموزان، پایههای اولیة همبستگی ملی بنیان گذاشته شود. در برنامة آموزشی این دوره، با طرح موضوعات مختلف، به صورت مستقیم و غیرمستقیم، سعی شده است تا فرایند شکلگیری همبستگی ملی تقویت شود. با این همه، با نگاهی آسیبشناسانه درمییابیم که با وجود تلاش و تأکید فراوان برای ایجاد همبستگی ملی، همچنان ضعفهایی در برنامهها وجود دارد که با رفع آنها میتوان بهتر و مؤثرتر در مسیر تحقق اهداف آموزشی و دستیابی به همبستگی ملی گام برداشت.